Sommerferien 2011

N har vi endelig kommet hjem igjen etter 2 uker p farten! Det har vrt en rolig og innholdsrik ferie.
Og her kommer et lite referat.

Vi startet turen nordover 23/6 hvor frste stopp var Storsand camping utenfor Trondheim. Her skulle vi vre 2 netter, siden ungene hadde lyst til se litt av Trondheim.
Etter ca 7 timers kjring inkl lunsjstopp, fikk vi innlosjert oss i hytta, som ikke akkurat hadde den mest praktiske planlsningen, med kjkken i gangen.... :-)

Dagen etter gikk turen til Trondheim by. Vi kjrte opp til Kristiansten festning frst, en knallfin utsikt! Der fikk vi sett oss litt rundt og spist lunsj. Og Stig lrte at foten hans er for stor for putte inn i en kanon!

Etterp gikk turen ned til Nidarosdomen! WOW! For et bygg!!

Vidar og ungene var oppe i klokketrnet og fikk sett en flott utsikt, men jeg droppet de 172 trappetrinnene opp.....
Etter ha ftt sett oss fornyde i kirken var vi i Erkebispegrden som ligger rett ved siden av. Der hadde de Riksregaliene utstilt. Veldig gy ha sett de.
Etter mange timer med trasking var hu mor fornyd, og vi vendte nesa tilbake til campingen.

Lrdag 25/6 gikk turen videre nordover. Neste stopp var Mo i Rana. Der har Vidar en tante og onkel boende. De var ikke hjemme denne dagen, men de hadde fikset at vi fikk lne en hytte i skogen, som skogselskapet eier. Veldig stort og flott sted. Ungene fant et brett med kinasjakk som vi spilte p kvelden fr vi tok kvelden.

Sndag reiste vi tidlig videre mot Lofoten. Vi hadde satset p komme med en ferge fra Bod til Moskenes kl 15.00, men selvom vi kom over 1 time fr avgang, var ken s lang at vi ikke kom med. Vi mtte vente p neste som gikk 17.45. Men det gikk greit. Vi spiste litt mat, Vidar og unga gikk litt rundt i Bod, mens jeg l i bilen og leste.
Etter 3 timer p ferge og 1 times kjring videre fra kaia, var vi fremme i Leknes kl 22.00. Der mtte vi svigemor som var i leiligheten til Vidar sin mormor. Hun hadde ordnet at vi fikk lne en hytte av naboen 10 min kjring unna. I Vik. Det ble en lang dag og sen kveld, men det hjelper at det er lyst hele dgnet.

Mandagen vknet vi opp til denne utsikten:

Var ikke s ille det! :-)

Vi tok turen ned p Haukelandsand, som ligger like ved hytta. Vannet var ikke varmt, men tilogmed jeg fikk tatt en liten dukkert! Her er de to tffeste:

Etter litt sol og bading, mtte vi ut til Gravdal og beske barnas oldemor. Hun fikk slag i psken og er lam i hele venstre side, men skal til Harstad p rehab i august. Hun har kommet seg veldig, s alle er ganske positive.
Hun ble veldig glad for at alle ungene hennes var kommet p besk!
P kvelden dro vi til Uttakleiv for se p midnattsola!

P tirsdag var vi alle sammlet p Leknes. Oldemor skulle f komme hjem og tilbringe dagen i leiligheten sammen med oss. Vi tok den enkle lsningen og handlet pizza p Peppes. En veldig hyggelig dag for bde store og sm!!

Onsdag tok vi turen til Svolvr og Henningsvr. I Svolvr var vi p Magic ice, som er en innendrs utstilling av is-skulpturer. Skikkelig stilig, og skikkelig kaldt!!

Heldigvis fikk vi lne tykke ponchoer.....

Torsdag gikk turen videre ut til Eggum. Vidar sin mor er oppvokst der.
Vi kikket p utsikten og ungene fikk klatre i Borga.

Etter mye klatring dro vi tilbake til hytta for spise middag. Etter middag ble det en ny tur til sykehjemmet, fr Vilde mtte pakke. Hun skulle ta fly hjem sammen med farmor p fredag. Hun er med p en teateroppsetning p Hvaler som heter Brottungr i trbbel som skal ha forestilling et par uker i juli. S n var det hjem til en uke med intensive vinger fr premieren!

Fredagen gikk derfor med til kjre Vilde og svigemor til ferga p Moskenes. Etter ha levert de p ferga tok vi turen ned til , der spiste vi lunsjen vr mens vi vinket ferga adj.

Etter lunsj gikk vi bort p trrfiskmuseet. Der fikk vi se p film og servert kaffe / te. Og fikk sett en utstilling av utstyr som brukes i trrfiskproduksjon.
S var det tilbake p hytta for pakke til hjemreisen dagen etter.

Lrdag skulle vi egentlig kjre avgrde senest 9.30. Vi hadde mange timer med kjring foran oss. Vi hadde planlagt kjre fastlandsforbindelsen over til Bod. Men, ting ble ikke helt som planlagt.
Natten i forveien kom Stig inn til oss og klaget p en rygg som kldde veldig. Og Oda hadde sagt at han hadde veldig mange myggestikk eller noe. Da fikk vi se at hele ryggtavla hans var dekt av utslett som lignet eksem...
Etter litt diskusjon frem og tilbake, ble vi enige om at vi skulle ringe legevakta og hre. Vi viste jo ikke hva det var, selvom det s ut som at han hadde ftt en allergisk reaksjon. Men av hva da? Det viste vi ikke, og jeg var litt bekymret for at det var medisinene han reagerte p....
Etter en lang samtale med legevakta fikk vi beskjed om at legen skulle ringe oss tilbake nr han var ledig, men det kunne ta tid.. Vi dro da ut til sykehjemmet mens vi ventet p telefon.
Etter mange timer ringte legen og ut fra de opplysningene vi ga, s mente han at det var en allergisk reaksjon og sa at vi skulle gi han allergitabletter og smre med Eurax.
N hadde det blitt s langt p dag, at vi bestemte oss for bli p Leknes til sndag og kjre da istedet.
Vi tok da turen bort p fiskebutikken og kjpte torsketunge til middag, som Oda hadde nsket seg hele uka.

Sndag morgen dro vi endelig avgrde. Utslettene var blitt mindre og alt s greit ut. Men siden vi hadde lovt komme p besk til Vidars tante og onkel i Mo, valgte vi ta ferge istedet for kjre. Vi tok Skutvik ferga fra Svolvr, for f en litt annen rute. Da fikk vi bla se litt av Skrova. Utrolig flott y!

9,5 time etter at vi kjrte fra Leknes, var vi fremme i Mo i Rana. Der ventet det elggryte p oss oss og is med molter!
Stig og Oda fikk treffe tremeningene sine (for frste gang)som var p ferie hos bestemor og bestefar. Det var stor stas og de fant tonen med en gang.
Vi overnattet i hytta til skogselskapet igjen, og var enige om alle sammen, at siden denne dagen ble s lang, s droppet vi kjre kystriksveien videre dagen etter, men tok istedet E6....

Mandag kjrte vi da videre til Steinkjer. Der overnattet vi i en hytte som jeg tror er den minste hytta jeg har sett noen gang! Vi mtte ut for skifte mening..... Men hyggelig var det, selvom jeg ble stukket av en jordveps! Det var sinnsykt vondt, og Vidar mtte opperere for f ut brodden! Fortsatt er det vondt!

Tirsdag gikk ferden til Lillehammer. Der skulle Oda treffe kjresten sin. Han var hos oss p grilling p kvelden og vi hadde en veldig hyggelig sistekveld p farten. Candise fikk smake grilletmarsmalows, noe som hun syntes var veldig godt og veldig ekkelt! :-)

Hun slikket forsiktig i seg trd for trd og koste seg veldig!! Vi fikk ossen god latter av se p henne!

Onsdag ettermiddag var vi endelig hjemme igjen! Ungene fr ned p Kuskerudnebben, Candise kolapset p sofaen, Vidar kastet seg over gressklipping og jeg klesvaska!